Ngo Muheem

Het nieuwste project van Stichting Benares Schoolfonds is Muheem, een jonge, kleine ngo, opgericht en geleid door de bevlogen Swati Singh.
We leerden haar kennen op de Asha Deep School, waar zij levenslessen gaf aan de oudere leerlingen: over drugs, sex, menstruatie, conflictbeheersing, omgaan met geld en dergelijke.

Swati’s ngo houdt zich in de dorpen rond Varanasi bezig met informele scholing, bewustwording en training van jonge vrouwen, met gehandicapten en gezondheid.
Tijdens corona verspreidde Muheem voedselpakketten en gaf voorlichting over hygiëne.

Muheem maakt zich met name sterk voor vrouwen en jonge meisjes, voor fatsoenlijke toiletten vooral tijdens hun menstruatie. Veel dorpen hebben helemaal geen toiletten, en waar ze zijn worden ze slecht onderhouden.
Geen of vieze toiletten op scholen is nog steeds de belangrijkste reden van hoge absentie onder meisjes.
Een van de eerste initiatieven van Muheem was het vervaardigen en verschaffen van stoffen maandverband.

Met hulp van BSF startte Swati het project Pathshala, een scholingsproject voor dertig Dalitkinderen in de leeftijd van 4 tot 17 jaar.
Het gaat om een informeel programma dat als doel heeft om kinderen aan te moedigen naar een overheidsschool te gaan, vaak de enige mogelijkheid in de wijde omgeving. Na schooltijd worden extra lessen en begeleiding aangeboden, evenals eten; praktisch alle kinderen zijn ondervoed.

Inmiddels heeft Muheem zo’n onderwijsproject ook in andere dorpen opgezet.

BSF is onder de indruk van het werk van deze kleine ngo en van de professionele doelgerichtheid van Swati Singh.

ngo muheem >