EN NL e-mail bulletin contact

over ons

Stichting Benares Schoolfonds (BSF) maakt onderwijs mogelijk voor kansarme kinderen in Varanasi en Jaipur, India.

De kinderen komen uit gezinnen met een inkomen ver beneden de armoedegrens.
Onderwijs kost geld, soms veel geld. Zonder hulp blijft scholing buiten bereik van de allerarmsten.

Stichting Benares Schoolfonds vindt onderwijs de belangrijkste manier om sociale veranderingen tot stand te brengen. Scholing bant armoede uit, opent de ogen van mensen, maakt ze zelfbewuster. En dán kunnen zij het heft zelf in handen nemen en opkomen voor hun rechten.

De stichting ondersteunt vijf scholen door onderwijsmaterialen en de salarissen en training van onderwijzers te betalen.

Veel donateurs, en ook enkele grote sponsors, steunen Stichting Benares Schoolfonds voor meerdere jaren. Van hun bijdragen, aangevuld met incidentele donaties ondersteunt de stichting de vijf scholen.

Via Stichting Benares Schoolfonds kunnen ook individuele leerlingen gesponsord worden. Vaste sponsors in Nederland betalen de schoolkosten van deze leerlingen: schoolgeld, boeken, uniform, huiswerkbegeleiding en bijlessen. En, indien nodig, medische zorg en voedselondersteuning van het gezin.
De leerlingen worden zorgvuldig geselecteerd. Selectiecriteria zijn: het inkomen van de ouders, het aantal gezinsleden, bij voorkeur meisjes, en motivatie bij kind én ouders om de school volledig af te maken, dus tot en met klas 12.

Tot slot ondersteunt BSF een kleine ngo met informele educatieprojecten: voor dorpen zonder scholen, voor gehandicapten, jonge vrouwen en opgroeiende jeugd.

Onze overheadkosten waren in 2023: 1,9%