Ashray School

Ook de Ashray School heeft twee gebouwen, een in Nagwa , voor de kleuters; en een aan de rand van de stad, voor klas 1 – 8.
Manager van de school is Rakesh Saraogi, een zakenman die zich als taak heeft gesteld een goede school voor de armen te realiseren. Hij is enorm toegewijd en steekt bijna al zijn tijd in de school.

De oude Ashray School ligt midden in de sloppenwijk Nagwa. De school is bepaald geen luxeschool; tafels en stoelen zijn er niet, de kinderen zitten op de grond en gebruiken hun schooltas als schrijftafel.

In dit gebouw vinden ook de avondklassen plaats: huiswerkbegeleiding, bijlessen en computerles. In de middag zijn er naaiklassen, en drie keer per week dans- en muzieklessen.
De bibliotheek is gedoneerd door bestuurslid Nienke de Graaf. Zij fietste helemaal van Nederland naar Varanasi om fondsen te werven. De kinderen van de Ashray School maakten het eerste boek voor de bibliotheek zelf: Jalila’s Grote Reis.

De Ashray School biedt tegenwoordig aan een kleine 100 kinderen onderwijs tot en met klas 8. Het oude gebouw werd te klein, een tweede schoolgebouw was noodzakelijk. Het nieuwe gebouw ligt enkele kilometers verderop, aan de oever van de Ganges. De hogere klassen gaan er met de schoolbus naartoe. Hier vinden we wél schoolbanken, eis van de overheid.

Tussen de middag krijgen de kinderen een glas melk en een lepel ‘Chayunprash’-siroop, die alle vitamines, mineralen en ayurvedische kruiden schijnt te bevatten om ziektes te voorkomen.

Op zaterdag geeft een van de onderwijzeressen yoga, krijgen de hogere klassen extra Engelse les, en is er handarbeid of sport; er wordt gesport op het nieuwe Nagwa ghat en één keer per maand gaat de hele school het park in.

Festiviteiten – en die zijn er veel in India! – worden gevierd op het grote dakterras van de nieuwe school, dat een spectaculair uitzicht biedt over de Ganges en de oude stad.

ashrayschool >